Anuloma Viloma – de afwisselende neusademhaling

De afwisselende neusademhaling harmoniseert het zenuwstelsel en brengt de activiteit van de beide hersenhelften in balans. De oefening vergt veel focus en is goed voor het oefenen van concentratie. Tegelijk werkt de oefening kalmerend en geeft energie.

Deze oefening bestaat uit het inademen door het linker neusgat, de adem vast houden en uitademen door het rechter neusgat voor 4 – 16 – 8 seconden. Vervolgens inademen door het rechter neusgat, vasthouden en uitademen door het linker neusgat in hetzelfde tempo.
Je gebruikt de duim en ringvinger van de rechterhand om afwisselend beide neusgaten te sluiten. Vouw de wijsvinger en middelvinger naar binnen zoals op de foto, houd je rechterhand omhoog en ontspan de rechterschouder.

Zorg ervoor dat je ontspannen en zonder forceren de adem vasthoudt. Bouw het vasthouden van de adem rustig op. Begin met 4 tellen, voelt het goed kom dan naar 8, dan naar 12 en uiteindelijk naar 16. In het begin adem je dus 4 (in) – 4 (vast) – 8 (uit). Daarna 4-8-8, dan 4-12-8 en uiteindelijk 4-16-8.
Adem 6 tot 10 ronden (links-rechts-rechts-links) in een tempo wat voor jou goed voelt. Ontspan en voel nog even na.

13537720_798686613601099_717982649524302869_n

Comments are closed.