De boomhouding (Vrksasana)

De boomhouding is een balanshouding, een heupopener en goed voor je concentratie. Er is aandacht voor nodig.

Een goede balanshouding is een mix van concentratie en ontspanning. Balans is niet iets wat je 1 keer bereikt, maar het steeds opnieuw met geduld je evenwicht vinden. Het helpt tijdens balanshoudingen naar een vast punt te kijken en steeds rustig door te ademen.

Yoga boomhouding

Kom rechtop staan met beide voeten tegen elkaar. Verplaats het gewicht naar je linker been. Duw de linker voet in de mat en maak jezelf lang. Buig dan de rechter knie en draai de knie naar buiten toe.

Je kunt in deze houding kiezen uit drie opties. Voor optie 1 (foto 2) zet je je rechtervoet tegen de linker enkel. Voor optie 2 (foto 3) til je je voet omhoog en zet je je voet tegen je onderbeen. Voor optie 3 (foto 4) breng je je voet tegen je bovenbeen. Kies de optie waar jij je het prettigst bij voelt.

Blijft steeds rustig doorademen en zoek een vast punt om naar te kijken. Houd je linkerbeen krachtig en je rug zoveel mogelijk lang. Sta je stevig, breng dan je handen voor de borst (foto 5). Adem hier 3 tot 5 keer diep in en uit. Zoek steeds weer opnieuw je balans. Het is niet erg als je soms je balans verliest, probeer het met geduld opnieuw.

Sta je stevig? Breng dan op een langzame inademhaling je handen en armen omhoog en maak jezelf zo lang mogelijk (foto 6). Adem uit en breng dan je armen naar buiten. Open je borst en adem hier nog een paar keer diep in en uit. Laat dan op een langzame uitademhaling je armen zakken en de houding helemaal los.

Het kan fijn zijn om even je benen wat los te schudden. Herhaal dan de houding aan de andere kant, met je linkerknie gebogen.

 

 

 

Comments are closed.