De boot – navasana

De boot is een uitdagende houding, die goed is voor de buik, de heupen, de rug en de benen. Er zijn verschillende opties van deze houding. Ontdek welke optie voor jou het beste voelt.

Collage boot

Begin zittend met je knieën gebogen en de voeten op de mat. Breng je handen naar de binnenzijde van de knieën. Adem een keer diep in, maak je rug lang en til je borst iets omhoog. (foto 1). Probeer deze lengte in de rug te houden in de houding, met de schouders breed en laag.

Voor optie 1 (foto 2) breng je de voeten omhoog en de onderbenen parallel aan de mat. Houd de knieën vast. Adem hier rustig in en uit, houd lengte in de rug en ook lengte in de nek, de schouders laag.

Voor optie 2 (foto 3) houd je de onderbenen parallel aan de mat en breng je de handen achter je. Plaats je handen op de mat en ondersteun daarmee de houding. Adem in en til je borst omhoog, maak weer lengte in de rug.

Voor optie 3 (foto 4) breng je de handen naast de onderbenen, ook de armen parallel aan de mat. Houd weer lengte in de rug en kijk of je je borst nog iets omhoog kan brengen. Houd de nek lang en de schouders laag.

Voor optie 4 (foto 5) strek je de benen en breng je de gestrekte armen en benen omhoog. Ook hier zoveel mogelijk lengte in de rug.

Welke optie je ook kiest, doe wat goed voelt voor jou en blijf voor drie tot vijf ademhalingen in de houding. Let ook eens op je gezicht in de houding. Is je gezicht ontspannen? Adem je rustig door? Als je merkt dat je je adem vast houdt, dan is dat vaak een teken dat je tegen een grens aan zit of misschien er al overheen. Kom dan iets terug, adem weer rustig door en kijk hoe het daar voelt. Kun je tevreden zijn waar je bent?

One thought on “De boot – navasana