De duif – kapotasana

De duif is een van mijn favoriete houdingen, een fijne heupopener.

Collage duif 2

Neem altijd de tijd om in de duif te komen en de houding rustig op te bouwen. Op die manier voel je waar voor jou de houding zit en tot hoe ver je wil komen. Bedenk je: het gaat er nooit om hoe ver je komt in een houding. Luister naar je lichaam en ben tevreden met de ruimte die je op dat moment hebt.

Begin in de Neerwaartse hond of op handen en knieën. Breng je rechterknie naar voren en leg je rechteronderbeen op de mat. Begin met de knie recht naar voren, voel je naarmate dat je de houding opbouwt dat je meer ruimte hebt, breng dan de knie wat meer naar buiten en je rechtervoet wat naar voren.

Plaats je linkerknie op de mat, de tenen onder de linker voet. (foto 1) Laat je heupen wat zakken. (foto 2) Voelt het goed, leg dan je linkervoet plat op de vloer en zak eventueel nog wat verder. (foto 3).

Adem in, kijk op, adem uit en kom naar voren. Wandel de handen naar voren en steun op de handen (foto 4). Voelt het goed, kom dan nog verder naar voren en steun op de ellenbogen (foto 5) of strek de armen en breng je voorhoofd naar de mat (foto 6).

Blijf hier voor vijf tot acht diepe ademhalingen. Kijk dan op, duw de handen in de mat, wandel de handen terug en wissel van kant. Herhaal met dit keer de linkerknie voor.

Voel je weinig strekking in de houding en kun je gemakkelijk de heupen naar de mat laten zakken in de houding, dan kun je de volgende optie proberen.

Duif tweede optie

Kom na stap 6 (foto 6) omhoog, plaats je handen op de mat, adem diep in en open de borst, adem uit en laat de heupen nog wat zakken. Buig dan je linkerknie (de rechterknie is voor). Kijk even hoe het hier voelt. Voelt het goed, plaats dan je rechterhand op je rechterknie, adem in open je borst en adem uit, breng je linkerhand naar je linkervoet en kijk of je vast kan pakken (foto 7). Zoek je balans, adem rustig door. Voelt het goed, blijf dan hier voor een paar ademhalingen, adem diep in en uit, open de borst en kijk eventueel omhoog (foto 8).

Comments are closed.