In 8 stappen naar de hoofdstand (sirsasana)

De hoofdstand wordt ook wel de koning van de asanas (houdingen) genoemd. Het is in de Sivananda serie de eerste van de 12 basishoudingen en een van de krachtigste houdingen voor lichaam en geest.

Beheersing van de hoofdstand vergt zeker ook kracht, maar is vooral een kwestie van het overwinnen van angst en geloven dat je het kan. Als je de hoofdstand eenmaal beheerst, zul je merken dat de hoofdstand een krachtige houding is die je lichaam sterk maakt en je veel energie geeft. Bovendien is deze houding goed voor de bloedsomloop en tegen spataderen.

Oefen de hoofdstand met een leraar en doe de houding niet als je last hebt van rug- of nekklachten, hoge bloeddruk of hoofdpijn. Controleer of je voldoende kracht hebt in armen en schouders door de dolfijn te oefenen. Doe de hoofdstand niet tegen een muur, op die manier ontwikkel je niet het zelfvertrouwen dat nodig is voor de houding en loop je bovendien het risico jezelf te bezeren als je valt. Oefen daarom altijd met een leraar totdat je de houding beheerst.

Hieronder de 8 stappen:

1. Start vanuit de kindhouding. Kom op de hielen zitten en pak met de handen de ellebogen vast. Zet zo de ellebogen op de grond voor je. Dit is de juiste afstand tussen de ellebogen.

2. Breng de handen naar voren en vouw de vingers in elkaar. Laat daarbij de ellebogen op dezelfde plek staan.

3. Plaats de achterkant van je hoofd tegen je handen en de kruin van je hoofd op de mat.

4. Strek de knieën en breng de heupen omhoog. Duw de ellebogen in de mat om het gewicht op de ellebogen te houden.

5. Loop met de voeten naar voren totdat de heupen recht boven de schouders zijn.

6. Breng voorzichtig de voeten van de grond en de knieën richting de borst. Gebruik vooral ook de buikspieren! Breng dan de voeten naar de billen en de knieën iets omhoog totdat de bovenbenen parallel aan de mat zijn. Blijf de schouders krachtig houden door de ellebogen stevig in de mat te duwen. Dit wordt ook wel de halve hoofdstand genoemd.

7. Breng dan langzaam de knieën omhoog en de voeten naar achteren, knieën zijn gebogen. Houd terwijl je dat doet de heupen in dezelfde positie, recht boven het hoofd en de schouders. Let op dat de heupen niet te ver naar voren bewegen. Houd de aandacht bij de ellebogen, blijf ze in de mat duwen. Heb geen haast, maar neem de tijd voor de stappen, dan kom je beheerst en in de juiste houding naar de hele houding.

8. Strek dan langzaam de knieën en breng de voeten omhoog. Ontspan voeten en enkels. Onthoud dat het gewicht op de ellebogen blijft en adem diep in en uit in de houding. Je staat nu in de hoofdstand; Sirsasana. Begin met 10 seconden in de houding te blijven en bouw dat langzaam op naar meerdere minuten.

Om uit de hoofdstand te komen, buig je eerst de knieën en breng je daarna langzaam de knieën en de voeten omlaag. Kom dan naar de kindhouding en blijf daar een aantal ademhalingen ontspannen. Kom niet te snel omhoog, dit kan duizeligheid veroorzaken.

 

 

 

3 thoughts on “In 8 stappen naar de hoofdstand (sirsasana)

  1. Hoi Yvonne,

    Ben benieuwd wanneer ik zover ben dat ik zo’n fotoserie kan maken, ha, ha!

    groetjes Dorien

    • Hoi Dorien,
      Je bent al een heel eind, nog even en je kan het zelf ook! :)
      ik heb er alle vertrouwen in
      Groetjes,
      Yvonne