Sivananda yoga

Sivananda is een krachtige en energieke vorm van hatha yoga, waarbij we inspanning en ontspanning afwisselen. Deze vorm van yoga helpt je behalve flexibeler en sterker te worden en je conditie op te bouwen ook om concentratie te ontwikkelen en te ontspannen. Je zult merken dat yoga je energie geeft, waardoor je jezelf lekker, gezond en ontspannen voelt.

Iedere les bestaat uit vijf onderdelen, namelijk

  • Beginontspanning
  • Ademhalingsoefeningen
  • Zonnegroeten
  • Houdingen (asanas)
  • Eindontspanning

De beginontspanning is bedoeld om spanningen en vermoeidheid los te laten. Met de ademhalingsoefeningen verbeter je de longcapaciteit en vergroot je de concentratie. De zonnegroet is een dynamische reeks van houdingen die je opwarmt voor de houdingen (asanas). Bij de houdingen maken we gebruik van 12 basishoudingen die we afwisselen met allerlei variaties. In de houdingen worden de spieren aangespannen en gestretcht, hierdoor verbetert kracht en flexibiliteit, maar ook worden bloedsomloop en spijsvertering gestimuleerd. De houdingen zijn onder andere gericht op het soepel en sterk maken van de rug, een belangrijke basis voor een goede houding en gezond lichaam. De les wordt beëndigd met een eindontspanning van ca. 10 minuten.

Door de wisselwerking van inspanning en ontspanning tijdens de les krijgt het lichaam de kans om tot rust te komen en balans te vinden tussen inspanning en ontspanning. Het lichaam ontwikkelt kracht en souplesse zonder pijn of moeite. Na de les zul je je opgeladen en ontspannen voelen.

Swami Sivananda, de grondlegger van deze vorm van yoga, zei altijd over leren: “een onsje praktijk is beter dan een ton aan theorie”, met andere woorden: yoga is vooral iets wat je moet doen. Ik kan je er een hoop over  vertellen, maar het gaat boven alles om ervaring. Ervaren hoe het voor jou voelt om yoga te doen.

Wil je kennismaken met deze vorm van yoga? Neem dan contact op voor een introductie.